Kaupunkikohteet Viro

Hiihtolomalla luksusta lähellä

helmikuu 10, 2014

Hiihtolomaviikot ovat aivan pian käsillä. Toiset suuntaavat Etelän aurinkoon, toiset taas hohtaville hangille. Vaikka lomaa ei  olisi koko viikkoa, voi hiihtolomalla kokea upeita elämyksiä ja hivenen luksusta ja hemmottelua myös lyhyellä pyrähdyksellä vaikkapa lahden yli Tallinnaan. Me päätimme tehdä matkan maailmahistorian loisteliaimmalle risteilyalukselle sekä Viron korkeimpaan torniin.

Toteutimme reissun reilun vuorokauden mittaisena koko perheen voimin yhdessä 4, 6 ja 10 -vuotiaiden poikiemme kanssa. Lähdimme liikkeelle Eckerö Linen iltapäivälautalla Helsingistä klo 15.30 ja itse laivamatka oli lähinnä purjeveneellä Suomenlahdella liikkuneista pojistamme elämyksellinen. Oman hytin etsiminen ja yläsänkyyn kiipeäminen oli jo seikkailu sinänsä. Finlandia  sopii hyvin lasten kanssa reissaamiseen, sillä laiva on ihmisen kokoinen ja helposti hahmotettavissa. Lasten leikkipaikka löytyy laivan takaosasta kannelta 8 Cafeteria Sataman yhteydestä ja siellä lapset saivat kuluttaa energiaa kiipeilyseinällä tai rauhoittua katsomaan leffoja tai pelaamaan pelejä.

Finlandian leikkipaikka yllätti iloisesti

Tarkoituksemme oli mennä laivan Buffet ravintolaan syömään herkulliseksi tietämiänne ruokia, mutta se jäi tällä kertaa toteuttamatta. Iltapäivän buffet olisi maksanut meidän kokoonpanolta kaikkiaan 90 euroa (30€/aikuinen ja 6-17 v lapset puoleen hintaan). Se tuntui meistä liian paljolta ja tyydyimme katkarapuleipiin 8,50€/kpl ja jätskeihin lapsille. Tax freessä käytiin tietysti ostamassa kassillinen karkkipäivän karkkeja.

Suurin osa laivayhtiöistä tarjoaa Etelä-Suomen koulujen hiihtolomaviikoilla (viikot 8 ja 9) monenlaista ohjelmaa lapsille. Kokoustilat on muutettu elokuvateattereiksi, lisää leikkitilaa on rakennettu ja ohjelmassa on niin taikureita, jonglööreitä kuin muumejakin. Finlandialla järjestetään päivittäin Jamkidsin soittopajoja, joissa lapset pääsevät soittamaan ja laulamaan sekä kokeilemaan erilaisia soittimia. Lisää vinkkejä laivamatkustamiseen.

Saavuimme Tallinnaan reilun parin tunnin laivamatkan jälkeen ja hurautimme taksilla ystäviemme suositteleman Swissoteliin, joka sijaitsee liikekeskustassa aivan Stockmanin vieressä. Tilataksi maksoi 10€, joka oli varmaan hieman ylihintaa, mutta en jaksanut urputtaa. Hotellissa oli vastaanotto erittäin lämmin ja tunsimme olomme lapsinemme todella tervetulleiksi (mikä ei aina kaikissa ”luksus”hotelleissa ole tilanne). Saimme kaksi vierekkäistä huonetta, joita yhdisti väliovi. Lasten huone oli sisustettu poikien teemaan lakanoita ja pyyhkeitä myöten – lapset olivat myytyjä. 4-vuotiaalle ei  ollut varattu omaa sänkyä, vaan tarkoitus oli, että hän voi nukkua vanhempien välissä (lopputulos oli se, että minä itse nukahdin 4-vuotiaan viereen iltasatua lukiessani ja vanhin poikani valtasi minun sängyn).

2014-02-01 18.28.40

Vaihdoimme reippaasti uimakamat päälle ja lähdimme hotellin kylpyläosastolle polskuttelemaan. Käytännössä siellä oli yksi lämmin allas, jossa oli kiva touhuta lasten kanssa, mutta mitään varsinaista kylpylää siellä ei ole. Lisäksi pääsee lämmittelemään saunaan. Meidän tarpeisiin tämä riitti tällä kertaa hyvin, mutta varsinaista kylpylälomaa havittelevien kannattaa ehkä suunnata Kalev Spahan, Meriton Hotelliin tai Viimsi Spahan. Pienemmät allasalueet löytyvät tosin monista muistakin Tallinnan hotelleista ja ainakin meidän pojat osaavat ottaa ilon irti jo pelkästä kylpyammeestakin.

Illallisen olimme päättäneet tilata huonepalvelusta ja se oli ideana hyvä, mutta käytännössä jouduimme odottamaan ruokia noin puolitoista tuntia, mikä oli uimisen ja matkaamisen väsyttämille lapsille aivan liikaa. Ensi kerralla olemme viisaampia ja teemme tilauksen jo kylpylään mennessämme tai käymme ostamassa huoneeseen omat eväät vaikka Stockan herkusta. Muuten lekottelu ylellisen leveissä hotellisängyissä Putousta katsoen oli juuri sellaista ihanaa yhdessäoloa, mitä me kaikki kaipasimme.

Swissotel tarjosi hyvät puitteet kiireettömälle yhdessäololle

Aamulla heräsimme upeaan auringon nousuun, jota kelpasi ihailla 25. kerroksen ikkunoista. Hotellimme aamiainen täytti vaativimmankin matkailijan tarpeet ja valinnan varaa löytyy taatusti jokaisen lapsen makuun. Otimme taksin Tallinnan korkeimmalle rakennukselle Teletornille (saimme istua 4 henkeä taksin takapenkillä). Televisiotorni kohoaa 314 metrin korkeuteen tarjoten majestettiset näköalat ympäröivään maisemaan ja kirkkaalla säällä aina Helsinkiin asti. Tornin näköalatasanne on avattu uudestaan yleisölle vasta viime vuonna ja retki torniin tarjoaa lapsiperheille paljon muutakin kuin upean näköalan.
49 sekuntia kestävä hissimatka näköalatanasteelle on jo itsessään elämys. Tasanteella ei suinkaan värjötellä ulkona ja ihailla vain huikeita maisemia, vaan viihtyisään sisätilaan on rakennettu Viron huippukeksinnöistä kertova moderni näyttely, missä riittää paljon puuhaa ja tekemistä eri ikäisille lapsille. Huipulla toimii myös kahvila-ravintola ja uskaliaimmat (ja yli 13-vuotiaat) voivat kesäkuukausina kokeilla näköalatasanteen turvakaiteiden ulkopuolella tapahtuvaa äärellä kävelyä. Ikimuistoisia kokemuksia tarjoavat myös jalkojen alla äkkiä avautuvat ikkunat tyhjyyteen, 2. kerroksen 3D teatteri sekä alakerran televisiostudio, josta saimme lähettää omat videotervehdyksemme. Teletornin oma maskotti ETI ilahdutti ainakin meidän käyntikerrallamme ala-aulassa perheen pienimpiä.
Teletorniin sisäänpääsy on kokemukseen nähden mielestäni suhteellisen edullista, 15 euron perhelipulla vierailee tornissa 2 aikuista ja perheen lapset. Ympäristössä on myös muuta nähtävää mm. kasvitieteellinen puutarha ja suuri ulkoiluun soveltuva metsä-alue. Hiihtolomalla voisi lasten kanssa yöpyä myös lähistöllä sijaitsevassa Viimsi Spassa, jossa on oikein kiva kylpylä, ja ottaa vaikka sukset mukaan ja nauttia talven riemuista Teletornin juurella levittäytyvällä ulkoilualueella. Viimsi Spassa toimii myös sisähuveihin sopiva Lastenkeskus, jossa on tarjolla puuhaa erityisesti pikkulapsille sekä kesäisinkin avoinna oleva 300m2 tekojäärata (Houkutteleva tarjous on myös vanhempien kylpylähoitojen aikana tarjottava 2 tunnin ilmainen lastenhoito yli 2-vuotiaille).
Teletorni on ehdottomasti vierailun arvoinen kohde - alueella riittää tekemistä vaikka koko päiväksi.

Teletorni on ehdottomasti vierailun arvoinen kohde – alueella riittää tekemistä vaikka koko päiväksi.

Teletornilta pääsee keskustaan myös bussilla, mutta viiden hengen perheelle tuli lähes saman hintaiseksi ottaa aikaa säästävä taksi. Taksi tilattiin meille Teletornin alakerran kassalta, joka tarjosi myös monipuolisen matkamuisto ja keksintömyymälän, josta olisi voinut ostaa koko vuoden kaverisynttäreiden lahjat valmiiksi kaappiin (saimme kassalta muuten alennuskupongin, jolla saimme taksin hinnasta -15% alennuksen). Hurautimme taksilla Kalamajan kapunginosaan (Telliskivi loomelinnak), missä menimme syömään F-hoone nimiseen lapsiperheille suositeltuun ravintolaan.
2014-02-02 13.36.13
Vanhaan teollisuuskiinteistöön rakennettu ravintola hurmasi meidät kaikki, lapset kopsuttelivat onnellisina lainapuukengillä, piirtelivät seinille (kun se oli kerrankin sallittua) ja lasten listalta tilatut annokset maistuivat hyvin ja maksoivat muutaman euron. Ravintolasta oli reilun kilometrin kävelymatka Lentosatamaan, joka oli meidän pojille unelmien täyttymys kaikkine veneilyn, merenkulun ja sotahistorian yksityiskohtineen ja aktiviteetteineen. Jo itse rakennus on näkemisen arvoinen ja koko näyttely on rakennettu siten, että tiedon lisäksi lapset pääsevät kokeilemaan, kiipeilemään, pukeutumaan, osallistumaan ja kokemaan monenlaisia elämyksiä.
Maaliskuun lopuun asti Lentosatamassa pääsee bonuksena vielä matkalle maailman ylellisimmällä ja tunnetuimmalla risteilyaluksella Titanicilla. Aidot, meren pohjasta nostetut aarteet on rakennettu taitavasti osaksi interiöörejä ja kiehtovia tarinoita olisi jaksanut lukea vaikka kuinka kauan. Titanic näyttely vaatii hieman paneutumista ja eniten siitä sa varmasti lasten kanssa irti jos jo etukäteen kertoo lapsille Titanicin tarinasta ja ainakin teini-ikäisten kanssa elokuvan katsominen virittää loistavasti oikeaan tunnelmaan.
Lentosataman parhaat palat olivat oikea sukellusvene, kauko-ohjattavat laivat ja  pukeutuminen

Lentosataman parhaat palat olivat oikea sukellusvene, kauko-ohjattavat laivat ja pukeutuminen

Lentosatamassa kannattaa tavarat sujauttaa vierailun ajaksi kolikoilla toimiviin kaappeihin ja varata vesipullo mukaan isolle näyttelyalueelle. Vessat löytyvät sisäänkäynnin vasemmalta puolelta ja Lentosatamassa toimii myös ravintola, jossa on kesäisin myös kiva terassi. Meillä hujahtikin koko loppupäivä lentosatamassa ja lähdimme sieltä sitten suoraan taksilla hakemaan matkatavaroitamme ja satamaan, josta laivamme lähti kohti Helsinkiä klo 18.45. Pitkän ja tapahtumarikkaan päivän uuvuttamina nautimme paluumatkalla omasta hytistä, jossa herkuttelimme sataman lähikaupasta ostamillamme eväillä. Helsingissä laiva oli 21.15 ja pääsimme kaivamaan autoamme lumikinoksesta (pysäköinti Länsi-Sataman pysäköinalueella tälle ajalle maksoi 30€).
Kaiken kaikkiaan saimme kokea reissullamme todellista luksusta ja paljon elämyksiä lyhyessä ajassa. Vaikka emme ehtineet tällä visiitillä ollenkaan Tallinnan vanhaan kaupunkiin, tuli puhuttua paljon Viron historiasta. Seuraavan reissun aiomme tehdä vanhan kaupungin torneihin ja muureihin ja niiden tarinoihin tutustuen ja samalla piipahtaa myös kaupungin ulkopuolella jossain seikkailupuistossa.
Mitkä ovat sinun parhaat Tallinna vinkkisi lasten kanssa?
Minä olin koonnut tämän minilomamme itse yhteistyössä Visit Tallinnan ja Eckerö Linen kanssa. Vaikka matka oli toteutettu osittain yhteistyössä, ovat kaikki artikkelissa esitetyt mielipiteet omiani ja haluan kertoa rehellisesti kaikesta kokemastamme.
Inna-Pirjetta
Inari vieraili Tallinnassa tammikuussa vauvan kanssa, lue lisää.