Kreikka Rantalomat

5 retkeä Rodoksella osa 1. – Pyöräretki ja Lindos veneellä

heinäkuu 18, 2016

Yhteistyössä Kreikan valtion matkailutoimisto ja Apollomatkat

Vaikka hotellimme tarjosi monenlaista aktiviteettia, kaipaan minä reissuillamme aina myös jotain muuta ja ennen kaikkea kohtaamisia paikallisten ihmisten ja yritysten kanssa. Kahden löhöilypäivän jälkeen olin aivan valmis tutkimaan Rodoksen saarta niin polkien, mereltä käsin kuin autolla. Tässä viisi kivaa vinkkiä, jotka me toteutimme kesäkuun alun reissullamme. Koska ihania kuvia oli niin paljon, jaoin vinkit kolmeen postaukseen. Aiemman postauksen liikuntahotellistamme pääset lukemaan tästä.

2016-06-11 10.38.53

Mennään kovaa fillarilla

Pyöräretki Kolymbian kalastussatamaan

Kolymbian (kirjoitetaan myös Kolimbia ja Kolympia) kylään oli hotellistamme lyhyehkö matka ja halusin ehdottomasti lähteä lasten kanssa katsomaan kylän raittia sekä aamulenkillä löytämääni kivaa kalastussatamaa. Kuumuudessa kolmen lapsen kanssa kävely ei kuitenkaan houkuttanut, joten varasin meille hotellin vastaanotosta fillarit. Pyöräilimme keskustaan, jossa on kivoja (ja kohtuuhintaisia) kauppoja sekä runsaasti erilaisia ravintoloita. Jatkoimme eucalyptuskujaa pitkin rantaan, jossa oikealla puolella on isot hiekkarannat sekä viehättävä laguuni ja vasemmalla pieni kalastussatama sekä kiva kiviranta. Kalastussatamassa oli myös mahtava rantaravintola ”Nissaki”, jossa söimme yhden loman parhaista lounaista upeaa merimaisemaa ihaillen.

Pyörän vuokra oli 10€/päivä ja vuokra piti maksaa käteisellä. Lähikylään olisi riittänyt puolenpäivän vuokra, mutta kun fillarit oli vuokrattu koko päiväksi, olimme myös liikenteessä pitkän kaavan mukaan. Itse olisin halunnut kiertää fillarilla vielä pidemmänkin lenkin, mutta etenkin nuorimman pojan kanssa oli hiukkasen kuumottavaa fillaroida tienvartta ilman mitään jalkakäytävää tai pyörätietä. Lasten pyöriä oli tarjolla vain kaksi, joten varaus kannattaa tehdä, kun tietää minä päivänä haluaa pyörillä liikkua. Kypärät saatiin kysymällä ja pyörissä oli helppokäyttöiset numerolukot.

Kolymbian kylässä riitti ihmeteltävää ja kivoja pieniä kauppoja matkamuistoineen

Kalastussataman tunnelma oli ihanan raukea - meille juuri sopiva.

Kalastussataman tunnelma oli ihanan raukea – meille juuri sopiva.

Parhaat leikit syntyvät hetkessä. Kivet kuppien alla, oli tämän päivän paras peli.

2016-06-10 12.43.47

Kolymbian kalastussamatan rannan vieressä oli kiva snorklailla ja parkourata.

Äitikin nautti:)

Yksi loman parhaista aterioista nautittiin Nissaki rantaravintolassa.

Nissaki rantaravintoilan tunnelma ja maisema oli täydellinen - juuri se Kreikka, jonne haluan palata.

Nissaki rantaravintoilan tunnelma ja maisema oli täydellinen – juuri se Kreikka, jonne haluan palata.

Nautitaan päivästä merellä

Merimatka Lindoksen akropolille

Merelle oli tietysti pakko päästä ja heti ensimmäisenä aamuna olin bongannut läheisestä satamasta Captain Antoniksen, joka kuljettaa matkailijoita P/S Kolymbia Express -moottoriveneellään Lindoksen akropolikaupunkiin. Antonis haki meidät hotellilta klo 8.30, joten meidän piti herätä reilusti normaalia aikaisemmin ja minäkin jätin aamulenkin väliin. Päivä oli mahtavan kaunis ja sopivan tuulinen. Venematka Kolymbiasta Lindokseen kesti noin 1,5 tuntia ja kaikki pojat nukahtivat moottorin hurinaan. Delfiinejä emme onnistuneet näkemään, mutta auringossa välkehtivää merenpintaa olisi jaksanut tuijotella vaikka kuinka kauan. Pitkähihainen, päähine ja aurinkorasva olivat MUST tällä reissulla, myös oma vesipullo kannattaa ottaa mukaan sekä pientä evästä lapsille, sillä veneessä ei ole mitään palveluita.

Itse Lindos oli todella upea kokemus. Satamasta oli lyhyt kävelymatka korkealle temppelikukkulalle. Lapset jakoivat aasikyydin, joka maksoi yhteen suuntaan 7€. Aasin taluttaja ei kyllä ollut lainkaan hyvillään ratsastajan vaihtamisesta kesken matkaa, mutta niin me kumminkin tehtiin. Minä, mummo ja vanhin poikamme käveltiin kukkulalle. Ilma ei ollut ollenkaan liian kuuma ja jostain ilmaantui jopa ohut pilviverho, jonka ansiosta jaksoimme nauttia akropolin upeista maisemista koko rahalla (sisäänpääsy aikuisilta 12€, lapset ilmaiseksi). Pojille kukkula tarjosi jännittävien tarinoiden lisäksi mahtavat parkour mahdollisuudet.

Paluumatka alas kylään sujui pojilta niin vauhdikkaasti, että hetken ehdin jo pelätä, että kadotimme heidät kokonaan, mutta onneksi löysimme koko joukon rannasta. Kapteenimme oli suositellut meille lounasta Pallas nimisessä ravintolassa ja suositus meni kyllä täysin nappiin, ravintola oli erittäin viehättävä ja sekä ruoka että palvelu erinomaista. Paikasta ja maisemasta puhumattakaan – kuin suoraan jostain elokuvasta.

Paluumatkalla pysähdyimme vielä kahdella kuvankauniilla rannalla uimassa.

Ensimmäinen ranta Agathi Beach oli turkoosinväristä vettä ja hienonhienoa hiekkaa, seuraava Red Sand Beach punaista, kuumaa pikkukiveä. Molemmilla rannoilla kävimme uimassa ja snorklailemassa. Kolmannen rannan Tsambika Beachin kohdalla emme enää halunneet mennä mereen, sen verran viileää merivesi kuitenkin vielä oli, että yhdistettynä merituuleen kaksi peräkkäistä uintireissua oli juuri sopivasti.

Retken jälkeen Antonis vei meidät vielä autollaan takaisin hotellille, jossa pojat ryntäsivät heti pelaamaan jalkapalloa, olihan tuo aktiviteetti jäänyt tänään kokonaan väliin.

Päivän retki maksoi 30€ aikuiselta ja lapsilta puoleen hintaan. Antonis oli ihana tyyppi ja hän vei meidät veneellään ennen Lindoksen kaupunkia upeiden Canali Sirenen kivimuodostelmien välistä sekä piipahtamaan kuuluisalla St. Pavloksen lahdella. Paluumatkalla tarjottiin kotiviiniä sekä herkuteltiin vesimelonilla. Retken voi varata puhelimella numerosta +30 6944 202 209.

2016-06-11 09.11.55 2016-06-11 09.30.16 2016-06-11 09.34.08 2016-06-11 09.52.27

2016-06-11 10.46.37

Canali Sirenen sisään pääsee vain pienellä veneellä

Saapuminen Lindoksen kylään vesiteitse on upea elämys

2016-06-11 11.06.31

Aasikyyti satamasta raunioiden juurelle maksoi 7€.

2016-06-11 11.33.19 2016-06-11 11.37.24 2016-06-11 11.42.37 2016-06-11 11.52.47 2016-06-11 12.13.40

2016-06-11 12.38.16

Maisemat kukkulalta Lindoksen lahdelle olivat henkeä salpaavan kauniit

2016-06-11 12.23.35-1

2016-06-11 12.35.50-1

2016-06-11 14.35.02Agathi Beachin vesi oli kirkkaan turkoosia.

2016-06-11 14.56.07

Muistakaa pakata mukaan uimakamppeet ja snorkkelit sekä juotavaa

2016-06-11 15.04.54

Red Sand Beachille pääsee vain veneellä. Siellä saimme ihailla myös vapaana kulkevia vuohia.

2016-06-11 15.51.36

Pitkähihaiset kauluspaidat olivat iltapäivän paahteessa ehdoton suoja aurinkoa vastaan.

2016-06-11 16.06.15

Captain Antonis antoi jokaisen pojan vuorollaan ajaa venettään.

2016-06-11 14.57.31

Päivä oli ehdottomasti yksi lomamme kohokohdista. Nautimme kaikki!

Seuraavat retket löydät pian tästä. Autoretki vesipuistoon ja Falirakiin sekä retki Rodoksen satamakaupunkiin ja tutustuminen Sail for Good -purjeveneeseen.

-Inna-Pirjetta

Matka toteutettiin yhteistyössä Kreikan turistitoimiston ja Apollomatkojen kanssa. Kaikki kokemukset ja mielipiteet ovat omiani.

Tästä pääset lukemaan Lapsiperheen käsikirjaan kirjoittamani vinkit siitä mitä muuta Kreikka tarjoaa lapsiperheille.