Kaupunkikohteet Tanska

Tanska: Tehoisku Legolandiin

kesäkuu 29, 2014

Kesäkuun puolivälissä toteutettu kahden äidin ja neljän pojan yhteinen reissu Legolandiin toteutettiin yhteistyössä Matka Vekan kanssa. Reissun aikana saimme huomata, että hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Näin isolla lapsijoukolla tuntui todella helpottavalta, ettei itse tarvinnut miettiä jokaista yksityiskohtaa, vaan matkan puitteet ja aikataulut oli matkanjärjestäjän toimesta jo valmiiksi mietityt. Kyseessä oli kahden yön tehoisku legopalikoiden ihmeellisen maailmaan ja pituudeltaan reissu oli aivan riittävä ja Legolandin lisäksi ehdimme kokea paljon muutakin.

2014-06-18 20.10.26

Lähdimme liikkeelle maanantai-iltapäivällä ja jo koneessa huomasimme olevamme erikoismatkalla. Finnairin henkilökunnalle oli ilmiselvästi kunniatehtävä saada kuljettaa koneellinen lapsia Legolandiin ja tämä näkyi ja kuului niin matkustamohenkilökunnan palveluasenteessa kuin kapteenin lapsille suunnatuissa kuulutuksissa. Lentomatkalla lapsille jaettiin myös teemaan virittelevät lehdet. Siirtyminen Billundin kentältä busseihin sujui helposti ja MatkaVekan oppaat olivat maskotteineen meitä opastamassa.

Lähtiessämme Suomesta oli keli sateinen, joten Tanskan hyvä ilma oli kivaa bonusta reissuumme

Puolentoista tunnin lentomatka sujui lupsakasti.

Jo koneessa virittäydyttiin Lego-tunnelmaan jakamalla  lapsille Lego Club -lehdet.

Jo koneessa virittäydyttiin Lego-tunnelmaan jakamalla lapsille Lego Club -lehdet.

Billundin lentoasemalla meitä olivat vastassa MatkaVekan iloiset oppaat.

Puolen tunnin bussimatka hotellimme sujui hujauksessa kuunnellessamme oppaamme Arton hauskoja juttuja Tanskalaisesta kulttuurista ja Vejlen kaupungista sekä legopalikoiden synnystä. Ajoimme mm. lehmiä varten rakennetun sillan ali ja näimme useita tuulivoimaloita molemmin puolin tietä. Hotellimme Vejle Center oli siisti ja tarpeisiimme aivan riittävä. Yhteen huoneeseen voidaan majoittaa korkeintaan kaksi aikuista ja neljä lasta, mutta silloin ei juuri tyhjää lattiatilaa huoneeseen jää. Toisaalta, eipä siellä huoneessa juuri ehditty muuta kuin nukkumaan, joten hyvin mahtuu majoittumaan niinkin. Hotelli sijaitsi noin 15 minuutin kävelymatkan päässä Vejlen keskustasta ja kävelyreitti kulki pitkin kaunista jokivartta.

Hotellihuoneen sängyt täytyy tietysti testata huolellisesti

Lähdimmekin heti majoituttuamme kävellen kaupungille syömään ja olin iloisesti yllättynyt huomatessani, että täällähän olisi vaikka kuinka paljon nähtävää ja koettavaa lapsiperheille. Jo 1300 luvulla perustettu kaupunki huokui historiaa ja nähtävää olisi riittänyt myös linnoista, museoista ja historiasta innostuneille. Myös useissa museoissa on otettu huomioon lapsivieraat ja niistä löytyy tekemistä ja kokemista. Kävelykatualueella löysimme pihviravintolan, jonka ruoka oli oikein hyvää, mutta odotusaika väsyneille lapsille liian pitkä. Paluumatkan taitoin pienempien poikien kanssa osittain taksilla, jonka nappasin kadun varrelta lennossa (DKK 87). Kävelykadun varrella oli muitakin kivan näköisiä ruokapaikkoja sekä useita kauppoja (jotka tosin menevät kiinni jo klo 18 maissa)  ja oppaan mukaan myös satamaan olisi kannattanut kävellä. Jos satut olemaan liikkeellä omalla autolla, niin kannattaa harkita myös visiittiä uudessa huimiin köysiseikkailuihin houkuttelevassa seikkailupuistossa Gorilla Park Vejlessä tai villieläimiä pienimuotoisemmin esittelevässä Skaerup Zoossa tai todellista safaria hieman kauempana sijaitsevassa Givskudin eläintarhassa.

Jensens Bofhus oli varautunut lapsivieraisiin

2014-06-16 18.13.48

Vejlen keskusta on kaunis ja siellä on paljon nähtävää

Me painuimme kuitenkin illallisen jälkeen pehkuihin keräämään voimia seuraavaan päivään. Ensimmäisen Legolandin päivän fiilikset voit lukea jo aiemmin kirjoittamastani postauksesta. Tämän artikkelin loppuun olen listannut kaikki käymämme laitteet ja kommenttimme niistä, joten keskityn tässä yleisfiilikseen. Hotellin aamiainen oli maittava ja teimme mukaan ”hätäleivät”, mutta hotellilta olisi voinut ostaa mukaan myös kunnollisen eväskorin piknik-eväineen. Legolandissa on nimittäin erinomaiset mahdollisuudet ja puitteet omien eväiden syömiseen. Sisääntulon jälkeen oikealla on jopa ilmainen säilytyshuone, jonne oman eväskorin (tai esimerkiksi varmuudeksi mukana olevat matkarattaat) voi jättää  vartioimattomaan säilytykseen. Meillä äideillä oli selässä pikkureput, jossa oli kaikkien juomapullot sekä pitkähihaiset paidat ja aurinkolasit. Lämpötila vaihteli päivän aikana aika lailla, joten oli hyvä olla pitkähihainen mukana. Kaikissa laitteissa oli repuille oma säilytyspaikka, joten mitään haittaa niistä ei ollut.

Aamiaisella ihastusta herätti Tanskalainen juustohöylä ja monet herkut

Bussi hotellilta lähti klo 9.30 ja olimme Legolandin porteilla juuri niiden avautuessa. Ihmisiä oli paljon, mutta nopeasti massa hajaantui huvipuiston laajalle alueelle. Ennakkoon hankituilla lipuilla pääsee myös kaikkein oikeanpuolimmaisista porteista, jossa ei ollut jonoa juuri lainkaan. Sisääntulossa oli toivottamassa tervetulleeksi legoprinsessa ja merirosvokapteeni, joiden asusteet (mm. kruunu ja miekka) oli tietysti valmistettu legoista.

2014-06-18 10.06.03

Osaisitko rakentaa legoista tällaisen miekan?

Portilla meitä tervehti legoprinsessa, jonka kruunu oli tietysti valmistettu legopalikoista

Minimaa on porttien sisäpuolella heti ensimmäisenä. Sovimme kokoontumispaikan eksymistilanteiden varalle ja ryhdyimme tutkimaan upeita yksityiskohtia sisältäviä maailmoita. Se olikin hyvä, sillä ennen huvipuistolaitteiden höykytystä jaksoimme keskittyä pienten yksityiskohtien ihailuun. Taidokkaiden rakennelmien lisäksi Minimaa sisältää uskomattoman määrän tekniikkaa: junat kulkevat, kalat hyppivät, veneet purjehtivat ja elokuvakamerat käyvät. Näiden maailmoiden esittelemisestä sai alkunsa Legolandin tarina lähes 50 vuotta sitten.

2014-06-18 15.07.24

Minimaan rakennelmat ihastuttavat yksityiskohdillaan

Olimme ensimmäisenä päivänä päättäneet suunnata lounasaikaan PolarLandin ravintolaan, jossa on ikkuna Pingviinien (siis oikeiden eläimien) kotiin. Eläimiä ruokitaan klo 13, joten tähtäsimme aikataulumme siten, että olimme siellä samaan aikaan. Ravintolassa on tarjolla Pizza & Pasta buffet, josta löytyi mieluista ruokaa jokaiselle (Aikuiset DKK 199, lapset DKK 99). Jonottaa ei juuri tarvinnut ja heti sai jotain syödäkseen. Hintaan sisältyivät myös salaatit ja juomat ja kaikki maistamamme oli ihan perusruokaa. Laitteissa kiertelyn lisäksi ihailimme taidokkaita legorakennelmia ympäri puistoa. Sää oli suorastaan helteinen, joten ei yhtään haitannut, että joissain laitteissa kastui ihan oikeasti.

Ensimmäisenä päivänä herkuttelimme lounasaikaan pizzalla

Tanskalaiset osaavat tehdä herkullisia jäätelöannoksia

Omien eväiden syömiseen on useita viihtyisiä paikkoja

Ensimmäisen päivän lopuksi söimme jättimäiset jäätelötötteröt ja piipahdimme uloskäynnin viereisessä kaupassa, jonne sovimme tulevamme seuraavana päivänä ajan kanssa. Nyt meillä nimittäin oli suunnitelmissa vierailu Skandinavian suurimmassa vesipuistossa Lalandiassa. Lalandia sijaitsee aivan Legolandin vieressä ja muistutti kokonaisuudessaan aiemmin kevällä kokemamme Dubain keinomaailmoita ostoskeskuksineen, hotelleineen, minigolfratoineen ja talvimaailmoineen. Meidän tarkoituksemme oli kuitenkin vierailla vain vesipuistossa.

Billund skagerrakposten Medie

Meillä ei ollut omia pyyhkeitä mukana ja niitä saa vuokrata koko keskuksen sisäänkäynnin vieressä olevasta Service Centeristä hintaan DKK 20. Vesipuiston sisäänpääsylippu on edullisempi klo 16 jälkeen ja viimeistään viideltä kannattaa sinne mennä, sillä vesipuisto sulkee ovensa jo klo 19. Perhepukuhuoneet löytyvät yläkerrasta ja siellä on suihkut erillisissä huoneissa, mutta suihkuja on myös alakerran käytävän vessojen yhteydessä.

Kannattiko mennä vesipuistoon vielä Legolandin päivän jälkeen? Kannatti! No miksi? Kaikkialla vesipuistossa vallitseva lämpö oli taivaallista ja tietysti päivän kävely pitkin Legolandia oli rasittanut jalkoja ja nyt oli ihanaa vain heittäytyä aaltojen vietäväksi tai pitkiin vesiliukuihin renkailla. Osa mäistä oli tosi hurjia (esim matto, jolla laskettiin mahallaan) ja niihin pääsivät jo 110 senttiset ja ekan mahaliukumäen alla odotin sydän syrjällään, että miten nuorimmainen sieltä tulee, mutta hienosti hän pärjäsi. Neljän hengen rengasliukuun oli kova jono, mutta olihan se hauska elämys. Myös virta ja pienemmät liut olivat kivoja ja täyttivät vesipuistokiintiömme mainiosti. Lähdimme vesipuistosta sen sulkeutuessa ja raahustimme bussipysäkille. Lalandiasta ja Legolandista pääsee Vejleen kahdella bussilla 143 ja 43, niistä toinen sujahti juuri nenämme edestä, sillä emme tajunneet sen menevän eri puolelta katua (nro 43 menee aina 13 yli ja nro 143 menee toiselta puolen katua 38 yli). Päätimme kuitenkin odottaa seuraavaa bussia, sillä taksimatka olisi maksanut DKK 500/taksi ja olisimme todennäköisesti tarvinneet kaksi taksia. Bussikyyti sen sijaan maksoi vain DKK 120, sillä kaikki lapset matkustivat ilmaiseksi.

Bussia odotellessa, olivat kaikki hätäeväät tarpeen ja äitien repuista syötiin niin sämpylät kuin pähkinät ja hedelmät. Bussimatka pikkukylien läpi oli todella kaunis, mutta pikkumiehiltä alkoi jo energia olla lopussa. Onneksi pääsimme hotelliin, missä isommat pojat jaksoivat vielä mennä illalliselle pienten nauttiessa kaakaot ja hedelmät omassa hotellihuoneessaan.

Jonotusajasta ilmoitettiin kyltissä - meillä kävi tuuri, emme juuri joutuneet jonottamaan

Jonotusajasta ilmoitettiin kyltissä – meillä kävi tuuri, emme juuri joutuneet jonottamaan

Toinen päivä Legolandissa tuntui kivalta, sillä meillä oli jäänyt vielä paljon näkemättä. Pakkasimme huolellisesti edellispäivänä 6-vuotiaalle keksimämme ”pidentäjät” mukaan ja olikin hyvä, että asensimme nämä servettipinot kenkiin ennen X-treme Racer vuoristorataa, sillä mittaukset olivat jälleen todella tarkat ja vaikka edellisviikonloppuna Linnanmäellä oli 120 cm pituusraja saavutettu, olisi se nyt ollut ilman pohjallisia kyseenalaista. Kävimme monessa suosikkilaitteessa uudestaan ja kävimme katsomassa myös todella taidokasta ja hauskaa uimahyppyesitystä Knight Kingdomin katsomossa. Lounaan söimme merirosvomaailman Fish & Chips -ravintolassa (ranskalaisten ja paneeratun kalan lisäksi annokseen kuului myös porkkanoita ja omenoita).

Pienellä fiksailulla 6-vuotiaamme kasvoi 120 senttiseksi

Legolandin laitteissa pituuden mittaaminen tehtiin todella tarkasti ja Linnanmäen mitat eivät täällä ihan päteneet.

Merirosvomaailman Fish & Chips sisälsi myös salaattia/porkkanoita ja omenan

Kävimme ihailemassa ”Istuva Härkä” -patsasta ja olimme tosi iloisia, että laitteisiin oli todella vähän jonoja. Näin ollen ehdimme hyvin käydä kaikkialla, missä halusimmekin. Kesäkuinen arkipäivä on siis hyvä ajankohta Legolandin vierailulle. Oli myös mahtavaa huomata, että jokainen Legolandin työntekijä ottaa asiakkaansa ilolla vastaan, eläytyy rooliinsa ja luo sadunomaista tunnelmaa ympärilleen. Huvipuistossa oli pienimmätkin yksityiskohdat luotu lapsia ajatellen ja huomioiden. Tänne kelpaisi asiakaspalvelukouluun lähteä kenen tahansa asiakaspalvelutyötä tekevän. Myös jonottamiseen oli varauduttu rakentamalla jonotuspaikkojen keskelle legojen rakentelupisteitä, mihin lapset saattoivat kerääntyä leikkimään jonossa seisomisen sijaan.

2014-06-18 13.20.38

Istuva härkä on Legolandin suurin legorakennelma

Jonottaminen sujui Legolandissa kuin leikki

Henkilökunta teki työtään täydellä sydämellä

Ennen kotiin lähtöä teimme vielä ostoksia Legolandin legendaarisesta kaupasta. Syksyllä aloittava koululaisemme sai legokellon, nuorimmainen merirosvojen kilven ja miekan ja vanhimmainen toivomansa legon. Ostimme myös kasan avaimenperiä tulevia kaverisynttäreitä ajatellen. Myynnissä oli myös näppäriä, veden kestäviä nimirannekkeita, jollaisia mekin olimme käyttäneet poikien ollessa pienempiä.

Näin ei onneksi käynyt meille oikeasti:)

Paluukyyti lentoasemalle lähti klo 15.30 ja me olimme kaikki valmiita kotimatkalle. Kaksi täyttä ”työpäivää” Legolandissa oli juuri sopivasti ja hyvillä mielin suuntasimme kulkumme kohti kotia. Billundin lentokentän odotusaula oli vielä iloinen yllätys ja piste lapsiystävällisen matkan i:n päälle, sillä kodikkaan pienessä aulassa oli niin jättimäinen legojen rakentelualue sekä useita pöytäfutispelejä. Myös vaateliikkeiden valikoima oli kattava, joten odottavan aika ei tullut pitkäksi lapsille eikä äideille.

2014-06-18 16.35.27

Billundin lentoasemalla odottelu oli yhtä leikkiä

Mitä laitteita me Legolandissa testasimme ja mitä niistä tykkäsimme?

Ensimmäisenä päivänä ehdimme testaamaan toistakymmentä laitetta:

1. Minimaa ja Monorail (WAU!)
  2. 4D Elokuvateatteri (Lego Chima Tanskaksi)
  3. Lego kanootit (Tässä kastuttiin! Eläimet olivat upeita)
    2014-06-17 11.32.44
  4. Merirosvokaruselli (hauska ja perinteinen)
  5. Lohikäärmevuoristorata (mahtava yhdistelmä tarinaa ja vauhtia, +100cm)
  6. Indiana Jonesin Temppeli (laser aseilla ampumista ”maastoautossa”, yli 3v)
  7. X-treme Racers (vauhdikas, mutta ei liian hurja vuoristorata, +120cm)
  8. Polar X-plorer (mahtavaa vauhtia ja kurveja, +120 cm)
  9. Vesiskootterit (vauhtia vedessä, +100 cm)
  10. Paloautot ja tulipalon sammutus (vanhemmat pääsevät tosissaan pumppaamaan)
  11. Merirosvomaan vesisodan (jossa todella kastuu) sekä Viikinkien jokiseikkailun (+115 cm)
  12. Merirosvomaan näkötornin (omilla lihaksilla ylös, hauska elämys +90)
  13. Minimaan veneajelun (maailman nähtävyydet pienoiskoossa)
    2014-06-17 14.40.30
  14. Minimaan safarin (ovatko nuo eläimet oikeita?!)

Ruokailu Polar Landin Pizza & Pasta Buffetissa (Ei valittamista, äideille ei ollut kahvia)

Toisena päivänä teimme uusintoja ja kokeilimme vielä uusiakin vekottimia:

1. Kummitustalo (Kannattaa mennä heti aamusta ennen jonoja ja käyttää aikaa talon yksityiskohtien ihasteluun. Melkein liian jännittävä minulle sekä 5-vuotiaallemme. Loppuhuipennuksena hiukset nostattava vapaapudotuslaite, joka ei kuitenkaan ollut (ihan) liian hurja).
2. Heinäsirkka (yksi klassisista ”vanhoista” laitteista. Vain lapsille, tuntui aika lällyltä kummitustalon jälkeen)

Heinäsirkka sopii perheen pienimmillekin

3. X-treme Racers (Nyt äitikin pääsi vuoristorataan ja 6-vuotiaan serviettitemppu toimi ja tarkoista mittauksista huolimatta pääsimme yhdessä vauhdikkaaseen kyytiin.)
4. Jäälentäjäkoulu (Tässä lentokonehalliin rakennetussa laitteessa määrittelet itse, miten hurjaa kyytiä haluat. Pitkä jonotusaika ja sen jälkeen ”logokoura” heittelee sinua holtittomasti. +120)
5. Polar X-plorer uusintana olisi jaksanut ilahduttaa vaikka kuinka monta kertaa:) (+120)
6. Lohikäärmevuoristorata uusintana
7. Teimme Robinson Crusoe -veneretken merirosvomaassa

Robinson Crusoe veneretki on tosi kiva yhteinen kokemus

8. Ihailimme Mimimaata ja teimme legojunaretken minimaan ympäri
9. Kävimme Atlantis SeaLifessa katselemassa kaloja (kiva kokemus, erityisesti akvariot, joiden sisään pääsi kurkistamaan sekä meren elävät joita sai koskettaa)

Atlantis SeaLife yhdistää suuret kalat ja taidokkaat legorakennelmat

10. Duplo maan lentokoneet saivat lapsista tyytyväisiä kuskeja
11. Lopuksi ihailimme maisemaa koko puiston ylle kohoavasta Legotop-näkötornista.

Legoland levittäytyy laajalle alueelle, mutta liikkuminen siellä on helppoa.

Ruokailu Pirate Landin Fish & Chipsissä (Maistuvaa, edullisempi kuin buffet, vain kalaa)

2014-06-18 14.36.06

Legoland vei sydämen kaikilta pojilta

Raportti ensimmäisestä Legolandin päivästä löytyy tästä.

Inna-Pirjetta

Matka toteutettiin yhteistyössä Matka Vekan kanssa. Kaikki mielipiteet ovat omiani ja perustuvat omiin kokemuksiini.