Suomi

Kesän eka purjehdusreissu #Suomiretki

toukokuu 30, 2014

Vihdoin on veneemme vesillä ja kiitos uutterasti ahkeroineen varustamohenkilökunnan (mieheni ja isäni) puinen kaunotar s/y Fimma on myös varustettu purjehduskuntoon.

Viime lauantaina, ihanan lämmön vielä helliessä Helsinkiä, pakkasimme kimpsumme ja kampsumme, kaivoimme lasten pelastusliivit esille ja suuntasimme merelle.

Innokkaat pikkukipparit saavat nauttia lähdön tunnelmasta veneen kokassa.

Lähtö meni illansuuhun johtuen Siivouspäivän pihakirppiksestä ja keskimmäisen poikamme tanssinäytöksestä ja olimme varautuneet siihen, että pojat nukahtavat matkalle.

Voi sitä intoa, jolla 5- ja 6-vuotiaat auttoivat lähtötoimissa, nostivat fendareita ja aukoivat solmuja. Ja sitten piti tietysti päästä ohjaamaan venettä. Ja tottakai ne ihanat leikit siellä veneen kajuutassa, lyhyellä matkalla ehdittiin leikkiä autoilla, piirtää, lukea ja tietysti syödä eväitä. Ruokapuolen olin ennakoinut päivällä paistamalla runsaan satsin kanan sisäfileitä jo kotona. Kabyysissä keiteltiin siis vain tuorepastaa, jonka sekaan saksittiin kanan fileitä ja kaadettiin reilu loraus pestokastiketta. Maistuvaa ja sopivan suolaista lämpimän päivän iltaan.

Pojille on tärkeää saada olla mukana veneen hommissa

Nuorimmainen kiinnittämässä fendareita

Tuulta ei ollut oikeastaan nimeksikään, joten jouduimme ajeleman moottorilla koko matkan, noin 12 mailia. Hyvä puoli oli se, että saavuimme satamaan Porkkalan edustalle jo klo 21. Vaikka Skrubbön satama oli täynnä veneitä, saimme hyvän laituripaikan ja onneksemme myös klo 22 alkavan saunavuoron.

Landasimme Skrubböseen upeassa ilta-auringossa

Saari on entinen luotsien tukikohta ja pojat odottivat kovasti pääsevänsä parkouraamaan korkeille kallioille. Ennen saunaa otimme lyhyet kortinpeluut kajuutassa ja sitten ihanassa ilta-auringossa saunalle. Sauna oli lämmin, vesi hyisen viileää, auringonlasku unohtumaton ja onni juuri siinä hetkessä vahvasti läsnä.

6-vuotias sai uimakoulun 25 metrin uimataidon saavutettuaan liikkua laitureilla vanhempien seurassa ilman liivejä.

Maisema luotsituvalta avomerelle

2014-05-24 21.54.21-1

Mieheni kanssa totesimme yhden elämänvaiheen olevan ohi, kun pystyimme ”pikkupoikiemme” kanssa saunomaan klo 22-23 ilman suuria kriisejä ja romahduksia. Se tuntui hyvältä ja antaa mahdollisuuksia kesälomareissun suunnitteluun taas hieman vanhemman ja kokeneemman miehistön kanssa.

Pääsimme saunaan juuri auringon laskiessa

2014-05-24 22.05.45

Saunan ja ulkoilun päätteksi unta ei tarvinnut kauaa odotella. Tyyni yö takasi hyvät unet myös minulle, jolla on tapana kuunnella kaikkia veneen ääniä tuulisella kelillä.

2014-05-25 08.17.19

Sunnuntaiaamuna heräsin uskomattomaan lintujen lauluun ja haahkojen kaakatukseen. Koko muu vene oli vielä unessa, mutta en malttanut maata punkassani, vaan hiivin hiljaa kannelle ja maihin. Kiipesin korkealle kalliolle ja ihailin uuteen päivään heräilevää luontoa avomeren reunalla. Tein aamujoogan saunan terassilla haahkapoikueen seikkailuita samalla seuraten ja lämpimien auringonsäteiden hyväillessä ihoani pulahdin mereen aamu-uinnille. Perhepurjehduksessa oleellista ovat nämä vanhempien omat hetket. Tänä kesänä aion pitää kiinni joka-aamuisesta joogasta ja pulahduksesta mereen ja lenkkikengät lähtevät mukaan purjehduslomallemme niin minulle kuin miehelleni. Näin jaksamme toivottavasti nauttia tiiviistä yhdessäolosta hermojamme menettämättä.

Ulkosaariston kontrastit ovat omaa luokkaansa

Oman aamuhetkeni jälkeen palasin veneelle aamiaisen laittoon. Jo kalliolle kuulin veneestämme iloisen karhunpoikien piehtaroinnin ja riehunnan. Mummon valmiiksi keittämä riisipuuro oli nopeasti lämmitetty ja pojat pääsivät rannalle leikkimään, meidän jäädessä nauttimaan aamiaisesta hieman pidempään.

Aamukävelylläni bongasin haahkan pesän munineen

Tein nopeasti folioaarteet, sillä Skrubbön rantakallioilla käy talvisin merirosvoja ja lähdimme innokkaasti aarteita etsimään. Kiipeilymatka saaren kalliosta rantaa pitkin avomerimaisemaa ihaillen on aina yhtä elämyksellinen ja saa ajattelemaan sitä, miten onnekkaita olemme, että meillä on mahdollisuus tällaisissa paikoissa lastemme kanssa retkeillä.

2014-05-25 10.07.50

2014-05-25 10.06.32

2014-05-25 10.27.27

2014-05-25 10.15.32

Aarteet löytyivät ja luolat tuntuivat taas yhtä jännittäviltä kuin aina ennenkin.

Ennen kotimatkaa ehdimme vielä nauttia pihaleikeistä pienellä nurmikentällä kalliojyrkänteen alapuolella. Naapuriveneen lapsilla oli mukana ulkolelukassi, joka meiltä vielä puuttui. Päätimme hankkia tämän kesän ulkovälinekassiin ainakin seuraavat asiat:

• pehmeä muovipallo
  • hyvä frisbee
  • saippuakulpia
  • sulkapallovälineet
  • hyppynaru
  • katuliidut
  • jalkapallo
  • leija
Tämä pehmeä frisbee oli helppo saada kiinni ja pieninkin sai sen heitettyä maaliin

Lähtiessä 6-vuotias sai irrottaa keulan rannasta ensimmäistä kertaa ja intoa riitti taas myös muissa lähtömanöövereissä auttamiseen. Kotimatkalla pääsimme onneksi myös nostamaan purjeet ja nauttimaan siitä parhaasta osasta tätä harrastusta: perillä olosta jo matkan aikana. Tämä ensi purjehdus oli siitä erikoinen, ettei palella tarvinnut missään vaiheessa:)

Kotimatkalla nuorimmainen sai pitää perää leppoisassa sivutuulessa

Lisää purjehdustarina on luvassa heinäkuussa, jolloin suuntaamme Fimman femman kohti Viroa. Onko sinulla vinkkejä mihin Virossa kannattaa purjeveneellä rantautua lasten kanssa?